środa, 27 sierpnia 2014

Jaki rozmiar kostki wybrać na podjazd?

Układanie kostki brukowej zawsze zaczyna się od dobrania najlepszego budulca. Kostka brukowa to materiał wyjątkowo funkcjonalny.

 


Świetnie sprawdza się nie tylko jako trwały materiał do budowy ciągów komunikacyjnych w przestrzeni publicznej, ale również niezwykle kreatywny element do aranżacji nawierzchni o charakterza dekoracyjnym - tarasów, schodów czy ogrodów.


Wymiary kostki mogą być różne, w zależności od potrzeb. Z reguły jest tak, że im mniejszy nacisk na podjazd, tym może być ona mniejsza. Warto zwrócić uwagę na to, że wymiar kostki ma ogromny wpływ na jej cenę. Np. w niektórych sklepach sprzedaż kostki brukowej zamyka się w cenach od ok. 200 do 620 zł netto za tonę. Najczęściej można spotkać kostkę granitową w rozmiarze 4/6cm, 6/8cm, 8/10cm i 15/17cm. Brukarstwo dopuszcza również wymiary kostek 7/9 cm lub 9/11 cm.


Podjazd, na którym stoi (porusza się) samochód osobowy, powinien być wykonany z kostki ok. 9-11 cm. Kostkę należy ułożyć w łuki lub inne figury nierównoległe, ponieważ opona powinna naciskać na kilka krawędzi zamiast na jedną. W miejscu, gdzie kończy się trasa pojazdu, a zaczyna ruch pieszy, wykłada się kostkę ok. 5-7 cm.


Dobrym rozwiązaniem jest ułożenie w podłożu bruków peszla do odwodnienia, ponieważ powierzchnie wykonane z kostki granitowej łatwo chłoną wodę.


Zdarza się, że producenci kostek granitowych łupią je według różnych wymiarów, jednak tradycyjna kostka mała waha się w przedziale 5-7 cm, natomiast duże: 8-12 cm. Przy układaniu ważniejsze od wysokości jest dopasowanie kształtu kostki. Przy większych rozmiarach można zastąpić fugi miałem granitowym (kamiennym). Najważniejszym elementem jest głębokość warstwy podłoża i jej dobre ubicie.


W przypadku, gdy jesteśmy właścicielami naprawdę dużego pojazdu, warto się zdecydować na kostkę granitową brukową. Ten rodzaj kostki charakteryzuje się dużym rozmiarem, jedna sztuka jest dużo cięższa od standardowej kostki brukowej. Kostkę granitową o takich wymiarach stosuje się głównie przy budowie zajezdni autobusowych, rond i w wszystkich miejsc, które będą narażone na duży ruch oraz nacisk. Dodatkową jej zaletą jest wyjątkowa wytrzymałość; jedna taka kostka może przetrwać wiele stuleci. Nie wymaga też ciągłych zabiegów pielęgnacyjnych.
Artykuł pochodzi z serwisu Artelis

1 komentarz: